سیما گستران نوین

برترین وارد کننده ی تجهیزات عکاسی و فیملبرداری

سیما گستران نوین

برترین وارد کننده ی تجهیزات عکاسی و فیملبرداری

چگونه پس زمینه و نگهدارنده آنرا را انتخاب کنیم؟

چگونه پس زمینه و نگهدارنده آنرا را انتخاب کنیم؟

فون عکاسی یا بک گراند عکاسی یکی از حیاتی ترین و مهم ترین تجهیزات عکاسی در آتلیه ها و استودیوهای عکاسی هستند.هنگامی که یک سوژه مانند یک فرد و یا یک کالا را در روبروی یک بک گراند یکسدت قرار می دهید می توانید تمرکز مخاطب را به سمت سوژه ی عکس خود جلب نمایید.درواقع هدف از نصب پس زمینه در استودیو برجسته کردن سوژه ی عکس می باشد.

در ادامه ی این مقاله ابتدا پس زمینه های ایده آل برای عکاسی در سبک های مختلف را معرفی می نماییم و سپس چندین پایه ی استاندارد نگهدارنده ی این پس زمینه ها(پایه فون پرتابل) را نیز معرفی خواهیم کرد.

پس زمینه های استودیویی که به بعنوان "فون" شناخته می شوند دارای انواع مختلفی هستند  که عبارتند از :

1-فون شطرنجی :

 فون شطرنجی(NON-WOVEN) از الیاف جدا از هم به وجود می آیند و در شکل های مختلف در کنار هم قرار گرفته و توسط وسایل دوخت مختلفی از جمله دستگاه سوزن،حرارت، ویا چسب های مخصوص به بکدیگر متصل می شوند و یک سطح کامل بصورت پارچه بوجود می آورند.

فون شطرنجی از یک پارچه ی بسیار مستحکم و با دوام ساخته شده است.فون های شطرنجی دارای تنوع رنگی گسترده ای از قبیل سفید،مشکی،سبز کروماکی،آبی،قرمز و... هستند.فون شطرنجی در صنایع پزشکی،ساختمان و راه سازی و کشاورزی نیز کاربرد گسترده ای دارد و  کاربرد آن تنها به صنف لوازم عکاسی محدود نمی شود.

این فون دارای ابعاد 5*3  و 3*2 می باشد.

2-فون مخمل :

مخمل نوعی پارچه کرکی است که از ابریشم، پنبه، کتان یا پشم تشکیل می شود. مخمل به علت دشواری ساخت و تولید، معمولاً از جمله  پارچه‌های گران قیمت محسوب می‌شود؛ گرچه با پیشرفت فناوری روز، تولید آن هزینهٔ کمتری پیدا کرده‌است اما قیمت فون عکاسی همچنان یکی از موارد پر اهمیت در خرید فون عکاسی مورد نظر استودیو می باشد.

مخمل پارچه ای بسیار نرم و لطیف و قابل انعطاف می باشد.این پس زمینه برای عکاسی بسیار ایده آل است.در واقع این پارچه ترکیبی از فون شطرنجی و پارچه ی مخمل است.

ابتدا پودر مخمل به روی اسپان باند به صورت یکسان پاشیده  می شود و به روش مغناطیسی به آن جذب می شود.ساخت پرده فون مخمل عکاسی در خانه در صورت تهیه دستگاه های لازم و رعایت اصول ایمنی امکان پذیر است.

فون مخمل دارای تنوع رنگی گسترده ای همچون سفید،سبز،صورتی،آبی،مشکی،سفید،کروماکی سبز و... است.

این فون دارای ابعاد 5*3 و 3*2 می باشد.

3-فون پارچه ای :

 فون پارچه ای یک پس زمینه ی ایده آل برای عکاسی تبلیغاتی از کالاها و محصولات می باشد.این پس زمینه در رنگ های سفید،مشکی،طوسی،سبز و.. موجود است و از نظر وزن و راحتی نصب به روی نگهدارندهی پس زمینه،نسبت به فون های سوزنی(مخمل و شطرنجی) برتر است اما از نظر دوام و استحکام کمی سست تر است و ممکن است در اثر برخورد با یک وسیله ی تیز پاره شود.

این فون دارای ابعاد 4*3 می باشد.

4-فون کاغذی :

فون های کاغذی از نظر محبوبیت در جایگاه پایین تری نسبت به فون های سوزنی و پارچه ای قرار دارند.اما این فون ها قابلیت ترسیم اشکال مختلفی از طبیعت،کوه ها،دریا و غیره را به روی خود دارند که به عکاسان اجازه ی خلاقیت گسترده ای می دهند.

فون های کاغذی دارای قیمتی بالاتر و مقاومتی پایین تر در مقایسه با فون های سوزنی هستند اما دارای رنگ های ساده ای همچون سفید،آبی،قهوه ای،زرشکی و... هستند که  به دلیل جذب بالای نور برای عکاسی پرتره بسیار ایده آل است.

 

5-فون پرتابل :

این پس زمینه های دایره ای و بیضی شکل اغلب به منظور عکاسی در محیط های OUTDOOR طراحی می شوند.فون های پرتابل،پس زمینه هایی با قابلیت تا شدت هستند و دارای ابعاد مختلفی همچون   2*1.5 متر هستند و بعضی از مدل های آن دارای هفت رنگ مختلف می باشند.

همانطور که گفته شد،فون ها و پس زمینه ها دارای جنس و ابعاد مختلفی هستند که هرکدام برای سبک های مختلف عکاسی به کار می آیند.اما پس زمینه به تنهایی قابل استفاده نیستند و برای نگهداشتن آنها در پشت سر سوژه ی خود نیاز به یک پایه ی مناسب برای نگداری آن داریم.

پایه های نگهدارنده ی فون را به اصطلاح پایه فون پرتابل ویا پایه پرتابل می نامند که دارای مدل های مختلفی همچون 803،805،806 هستند که دارای جنس آلومینیومی و ارتفاع های مختلفی هستند که در زیر به برخی آنها اشاره و درباره ی آنها توضیح مختصری داده شده است :

 

پایه پرتابل 803 :

سه پایه نگهدارنده ی فون پرتابل 803

مناسب برای آتلیه ها و استودیوهای عکاسی

قابلیت پشتیبانی از فون های 3*2 متر

حداکثر ارتفاع پایه فون 2 متر

فاصله بین 2 پایه : 3 متر

نصب و نگهداری فون بروی میله ی نگهدارنده

شامل 4 قطعه میله ی 75 سانتی متری که با اتصال به یکدیگر یک لوله ی 3 متری را تشکیل می دهند

جنس تشکیل دهنده : آلیاژ آلومینیوم تقویت شده

 پایه پرتابل 805 :

سه پایه نگهدارنده ی فون پرتابل 805

مناسب برای آتلیه ها و استودیوهای عکاسی

قابلیت پشتیبانی از فون های 5*3 و 3*2 متر

حداکثر ارتفاع پایه فون 2/4 متر

فاصله بین 2 پایه : 3 متر

نصب و نگهداری فون بروی میله ی نگهدارنده

شامل 4 قطعه میله ی 75 سانتی متری که با اتصال به یکدیگر یک لوله ی 3 متری را تشکیل می دهند

جنس تشکیل دهنده : آلیاژ آلومینیوم تقویت شده

پایه پرتابل 806 :

سه پایه نگهدارنده ی فون پرتابل 806

مناسب برای آتلیه ها و استودیوهای عکاسی

قابلیت پشتیبانی از فون های 5*3 و 3*2 متر

حداکثر ارتفاع پایه فون 2/8 متر

فاصله بین 2 پایه : 3 متر

نصب و نگهداری فون بروی میله ی نگهدارنده

شامل 4 قطعه میله ی 75 سانتی متری که با اتصال به یکدیگر یک لوله ی 3 متری را تشکیل می دهند

جنس تشکیل دهنده : آلیاژ آلومینیوم تقویت شده

نتیجه گیری :

پس زمینه های عکاسی برای برجسته کردن و جلب تمرکز بیننده به روی سوژه اصلی عکس استفاده می شوند. برای انتخاب پس زمینه ایده آل خود باید پارامترهایی نظیر فضای دراختیار عکاس،سبک مدنظر عکاسی وسبک نورپردازی استدیویی ویا خارج از استودیو را در نظر داشته باشیم.برای عکاسی پرتره و یادسته جمعی و خوانوداگی در محیط استودیوی عکاسی،فون های شطرنجی،مخمل و کاغذی بسیار ایده آل هستند.

فون های پارچه ای و T شکل،برای عکاسی تبلیغاتی از غذاها،اسباب بازی ها،لوازم کوچک آشپزخانه و دیگرکالاها بسیار مناسب و ایده آل هستند.در صورتی که به عکاسی پرتره و یا با دوستان در محیط های OUTDOOR علاقه مند هستید،می توانید از فون های پرتابل استفاده نمایید و با تا کردن آنها به راحتی آنهارا در مسافت های طولانی حمل نمایید.

پس از انتخاب پس زمینه ی ایده آل و متناسب با سبک عکاسی خود باید آن را به روی یک نگهدارنده ی مطمئن و مستحکم قرار دهیم که این نگهدارنده ها دارای مدل های مختلف است که قابلیت پشتیبانی از فون هایی با ابعاد مختلف را دارند.

 

مناسب ترین روش ها و ابزارها برای نصب و بارگذاری فون عکاسی چیست؟

مناسب ترین روش ها و ابزارها برای نصب و بارگذاری فون عکاسی چیست؟

در مقالات گذشته به اهمیت وجود پس زمینه در استودیوی عکاسی و همچنین تنوع در جنس و ابعاد آن اشاره نمودیم؛همچنین به تمام نکاتی که در خرید فون عکاسی مورد نیاز خود باید به آن توجه داشته باشیم را نیز ذکر کردیم.

اما پس از خرید فون عکاسی ایده آل خود چگونه می توانیم به بهترین نحو از آن استفاده کنیم؟

آسان ترین،سریع ترین و مقرون به صرفه ترین روش برای استفاده از فون عکاسی چیست؟

نحوه قرارگیری تجهیزات نورپردازی و موقعیت سوژه نسبت به فون و نگهدارنده ی آن چگونه است؟

در این مقاله به صورت مختصر به این مسائل اشاره خواهیم کرد و برخی از بهتری نگهدارنده ی های فون و بک گراند عکاسی را معرفی خواهیم کرد.

1-بریل:

بریل ها از از جمله تجهیزات نگهدارنده ی فون و پس زمینه ی عکاسی هستند که امروزه در آتلیه ها و استودیوهای عکاسی کاربرد دارند.

مهم ترین خاصیت بریل ها،قابلیت اتصال به دیوار و سقف است که باعث می شودفون عکاسی بتواند محیط استودیو را بخوبی پوشش دهد.

پس زمینه های عکاسی با عرض 3x5 بروی لوله ی 3 متری و پس زمینه های عکاسی با عرض 2x3 متر می توانند روی لوله فلزی 2 متری نصب شوند.

این لوله ی فلزی به صورت جداگانه باید تهیه شود و این پروسه توسط نصاب بریل انجام می شود.

بریل ها به دو صورت زنجیری و برقی تقسیم بندی می شوند که هرکدام به شرح زیر است:

1-فون دستی(زنجیری):

بریل زنجیری یکی از پرمصرف ترین تجهیزات نگهدارنده ی فون و پس زمینه است.

در واقع اکثر فون های عکاسی آتلیه با توسط این نگهدارنده به دیوار متصل می شوند.

بریل زنجیری یا دستی شامل پیچ،استخوانی،نگهدارنده و رنجیر است که با اتصال به سقف و یا دیوار قابلیت نگهداری از فون هارا دارد.

بریل زنجیری شامل 6 محور،4 محوره،3 محوره و 2 محوره هستند که به ترتیب توانایی پشتیبانی از 6،4،3، و2 عدد فون عکاسی را دارند.

2-فون برقی(خودکار):

بریل برقی یک وسیله ی نگهدارنده ی  خودکارفون عکاسی است که به وسیله یک ریموت کنترل فون هارا جابجا می نماید.

بریل برقی شامل یک موتور و لوله ی فلزی بریل است که شامل 4 محور،6 محور و 2 محور است که هر کدام به موتور بزرگ و موتور کوچک تقسیم می شوند.

تفاوت عمده ی بریل برقی موتور بزرگ با بریل برقی موتور کوچک،سرعت جابجایی فون ها می باشد.

2-پایه فون پرتابل:

پایه نگهدارنده ی فون پرتابل یا پایه پرتابل،یک کیت شامل دو عدد سه پایه نگهدارنده ی فون،میله ی اصتال دهنده ی دو پایه و کیف مخصوص حمل است.

پایه فون پرتابل وسیله ای پرمصرف در آتلیه ها و استودیوهای عکاسی است و قابلیت پشتیبانی از فون های عکاسی را دارد.

پایه فون پرتابل شامل 806 و 803 است.پایه فون پرتابل 803 تنها قادر است از فون عکاسی با ابعاد 2x3 متر پشتیبانی کند و پایه فون پرتابل 806 قادر است علاوه بر فون عکاسی 2x3 متر،از فون عکاسی در عرض 3x5 نیز پشتیبانی نماید.

نتیجه گیری:

امروزه می توانیم با به کار گیری خلاقیت،پس زمینه های ایده آلی برای تصویر خود مهیا کنیم.

اگر  به پس زمینه ای ایده آل برای عکاسی از کالاها،پوشاک،غذاها و حیوانات نیاز داریم می توانیم از پس زمینه های رنگی و اغلب شاد استفاده کنیم تا نمای تصویر را زیبا و جذاب جلوه دهیم.

در خرید نگهدارنده ی فون عکاسی مورد نظر باید همواره مواردی همچون فضای استودیو،قیمت فون عکاسی و نگهدارنده ی آنرا نیز در نظر داشته باشیم.

پس زمینه فون مخمل عکاسی

پس زمینه فون مخمل عکاسی

مخمل:

مخمل نوعی پارچه کرکی است که از ابریشم، پنبه، کتان یا پشم تشکیل می شود. مخمل به علت دشواری ساخت و تولید، معمولاً از جمله  پارچه‌های گران قیمت محسوب می‌شود؛ گرچه با پیشرفت فناوری روز، تولید آن هزینهٔ کمتری پیدا کرده‌است.مخمل پارچه ای بسیار نرم و لطیف و قابل انعطاف می باشد.

بک گراند عکاسی (پس زمینه) استودیویی مخمل:

پس زمینه در استودیوی عکاسی می تواند به اندازه سوژه ی اصلی عکاسی مهم باشد پس همواره باید در انتخاب آن دقت کرد،زمانی که بک  فون مخمل عکاسی با عکس هماهنگ باشد،عکس زیبایی خلق خواهد شد.

موقعیت عکاسی،زاویه ی تهیه ی عکس،سوژه ی مورد نظر،روشنایی و عمق نو رهمگی عواملی هستند که در خلق یک تصویر جذاب در استودیوی آتلیه موثر هستند.

در ادامه ی این مقاله مجموعه ی سیما گستران نوین  چند ترفند برای اطمینان از انتخاب بک پس زمینه ی فون مخلمل عکاسی  مناسب  استودیو را به شما یادآور می شود.

انتخاب یک پس زمینه فون مخمل عکاسی مناسب در استودیو می تواند در فروش عکس های استودیو به صورت آنلاین بسیار مفید باشد و همچنین باعث می شود توجه  مشتریان بروی سوژه ی عکاسی جلب شود.

عوامل موثر در خلق یک تصویر جذاب  توسط فون مخمل عکاسی عبارتند از:

1-نور و روشنایی:

در خلق یک تصویر مناسب یک نورپردازی بسیار دقیق و هماهنگ با سوژه ی عکاسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در نورپردازی باید کنتراست عکس خروجی خودرا در نظر داشته باشید،فون مخمل عکاسی بیش از حد نورانی میتواند باعث پرت شدن حواس و تمرکز بیننده از سوژه ی اصلی عکاسی شود و در عین حال فون مخمل عکاسی بیش از حد تاریک می تواند باعث برجستگی بیش از حد و غیرعادی  سوژه ی عکاسی شود.

2-تمرکز بیشتر به سوژه ی عکس نسبت به پس زمینه ی فون مخمل عکاسی :

امروزه به لطف پس زمینه های مختلف فون های مخمل عکاسی متنوع میتوانید در پشت سوژه ی اصلی عکاسی خود پس زمینه هایی انواع جنگل ها و بیابان ها خیابان ها و دیگر مکان های زیبا در کره ی زمین را اضافه نمایید،بنابراین بسیار مهم است که آنها را به گونه ای قرار دهید که هنگام عکاسی موضوع اصلی از کانون توجهات خارج نشود.

برای پیشگیری از بوجود آمدن چنین مشکلی، باید همواره جزئیاتی نظیر خطوط افقی،خطوط برق،شاخه های درختان و.. درنظر گرفته شوند.

3-استفاده از زاویه ی متناسب با فون مخمل عکاسی و سوژه جهت عکسبرداری:

در نظر گرفتن زاویه ی مناسب سوژه و فون مخلم عکاسی در عکاسبرداری استودیویی می تواند به جلوه های زیبای عکس های شما کمک فراوانی کند،برای مثال نباید به طور دائم سوژه ی عکس در وسط فریم قرار بگیرد.

شما می توانید.با ترسیم خطوط عمودی و افقی در پس زمینه و قرار دادن سوژه ی عکاسی منطبق با آنها در اغلب موارد یک ترکیب ایده آل برای عکاسی خود ایجاد نمایید.

4-مربوط بودن سوژه ی عکاسی با پس زمینه ی مورد نظر:

یک فون مخمل عکاسی نه تنها باید از نظر رنگ و ابعاد با سوژه ی عکاسی هماهنگ باشد بلکه موضوع پس زمینه هم باید با سوژه ی عکس منطبق باشد تا درک مفهوم عکس توسط بیننده آسانتر باشد.

5-نظافت پس زمینه فون عکاسی مخمل:

عدم نظافت و تمیز نبودن پس زمینه فون مخمل عکاسی  باعث مبهم و تار شدن عکس و کم شدن عمق دید و در نتیجه کاهش کیفیت عکس می شود.

انواع فون های مخمل عکاسی:

فون های مخمل عکاسی در ابعاد مختلفی همچون 5*3 و 3 *2 و... توسط مجموعه ی سیما گستران نوین به بازار عرضه می شوند.

از رنگ های مختلف فون مخمل عکاسی نیز می توان به رنگ زرد،قرمز،آبی،سفید،طوسی،قهوه ای،سبز و.... اشاره نمود.

قیمت فون عکاسی مخمل نسبتا گران است،نظافت آن دشوار است و دوام آن نسبت به فون شطرنجی و پارچه ای کوتاه است اما همچنان یکی از پرمصرف ترین پس زمینه های عکاسی به شمار می رود.

اما مهم ترین نکاتی در خرید فون عکاسی باید در نظر داشته باشیم عبارتند از : سبک عکاسی،فضای استودیو و نورپردازی که همگی آنها در تصویر نهایی ما نقش خواهد داشت.

مناسب ترین فون عکاسی پرتره :

مناسب ترین فون عکاسی پرتره :

انتخاب پس زمینه و یا بک گراند عکاسی ها علی الخصوص عکاسی استدیویی یکی از مهم ترین رکن هاست.

فون عکاسی دارای تنوع گسترده ای از لحاظ جنس تشکیل دهنده است که در ادامه ی این مقاله به طور مختصر چند عدد از آنهارا شرح می دهیم:

در عکاسی به این پس زمینه ها فون عکاسی گفته می شود که دارای انواع مختلفی است که به شرح زیر است:

فون عکاسی شطرنجی:

این فون عکاسی در واقعا ترکیبی از جنس پارچه و نخ است که به spun bund معروف است.این فون دارای طرح سوزنی است اما نسبت به دیگر پس زمینه ها دارای قیمت مناسب تر و کیفیت و دوام بیشتری است.

در واقع می توان گفت که قیمت فون عکاسی شطرنجی در مقایسه با دیگر فون ها بسیار معقول تر و اقتصادی تر است.

در عکاسی پرتره رنگ های سفید و مشکی این فون عکاسی از پرگاربرد ترین نوع این بک گراند  عکاسی آتلیه ها هستند و ابعاد آنها شامل 2x3 و 3x5 متر می شود.

این فون عکاسی ضد آب و بسیار مقاوم است و نظافت و نگهداری آن نسبتا آسان است.

فون عکاسی مخمل:

این فون در واقع ترکیبی از پودر مخمل و فون شطرنجی است که توسط دستگاه های مخصوص به روی فون پاشیده می شود.

در واقع فون مخمل به دلیل داشتن یک لایه اضافی از مخمل دارای قیمت گران تری نسبت به فون شطرنجی می باشد.

فون مخمل دارای رنگ بندی بسیار متنوعی است.رنگ های سفید،مشکی،طوسی،خاکستری و اغلب برای عکاسی پرتره و رنگ های زرد،نارنجی،آبی و قرمز برای آتلیه نوزادان و عکاسی از کالاها و غذاها استفاده می شوند.

لازم به ذکر است که این فون نیاز به نظافت دارد و بهتر است زمان لازم برای نظافت این فون عکاسی در نظر گرفته شود.

این فون  معمولا دارای ابعاد 3x5 و 2x3 است اما در ابعاد مختلف نیز برش داده می شود.

فون عکاسی پارچه ای:

پارچه یکی از پرکاربرد ترین نوع پس زمینه ها چه در مراسم ها و چه در استودیوهای مختلف است.

فون پارچه ای دارای ابعاد 3x4 متر و دارای رنگ هاس سفید،طوسی و سبز می باشد.

این فون در عکاسی پرتره کم مصرف است.نظافت این فون بسیار آسان است و به راحتی قابل شستشو می باشد.

فون عکاسی کاغذی:

این فون عکاسی دارای رنگ بندی گسترده ای است که شامل آبی،سفید،قرمز،زرد،صورتی و... است و ابعاد آن 3x10 متر می باشد.

این فون عکاسی نسبت به تمام فون های عکاسی دارای قیمت بیشتری است و نگهداری از آن بسیار سخت است.

این فون عکاسی قابل شستشو نیست و نظافت آن بسیار سخت سخت.لذا خرید فون عکاسی کاغذی چندان توصیه نمی شود.

از نظر رنگ کدامیک از فون های عکاسی در عکاسی پرتره مناسب ترند؟

1-رنگ های تیره فون عکاسی:

رنگ های تیره در عکاسی پرتره معمولا پرکاربرد ترین نوع فون عکاسی در این سبک هستند.

معمولا در عکاسی از افرادی که دارای پوست روشنی هستند از پس زمینه تیره در رنگ هایی نظیره خاکستری و مشکی استفاده می گردد.

2-فون عکاسی کروماکی:

فون عکاسی کروماکی به دلیل قابلیت ویرایش عکس ها در نرم افزارهای ویرایش عکس نظیر Lightroom و photoshop از پرمصرف ترین فون ها می باشد.

فون عکاسی کروماکی شامل دو رنگ سبز کروماکی و ابی کروماکی است که در تمامی سبک های عکاسی کاربرد دارد.

3-فون عکاسی روشن:

در عکاسی پرتره از افرادی که دارای پوست تیره هستند بهتر است از فون های عکاسی روشن همچون سفید و طوسی روشن استفاده شود تا سوژه ی پرتره به خوبی برجسته شود.

نتیجه گیری:

با توجه به بودجه و فضایی که برای عکاسی خود در نظر گرفته ایم می توانیم مناسب ترین پس زمینه ی عکاسی مورد نظر خودرا انتخاب کنیم.

در عکاسی پرتره بهتر است از رنگ های شادی همچون زرد و قرمز استفاده نکنیم زیرا سوژه ی پرتره به خوبی در این پس زمینه ها نمایان نمی شوند.

چگونه فون عکاسی مناسب برای آتلیه خود انتخاب کنیم؟

چگونه فون عکاسی مناسب برای آتلیه خود انتخاب کنیم؟


اگر در انتخاب فون و بم گراند عکاسی مناسب برای آتلیه خود دچار سردرگمی و شک هستید،با مطالعه ی این مقاله می توانید فون عکاسی مناسب و ایده آل خود را انتخاب نمایید.

 فرض بگیریم نورپردازی مورد نیاز برای عکاسی و سوژه های مناسب برای عکاسی خود را آماده کرده ایم.

اگر به دنبال ایجاد عکسی خلاقانه هستیم،می توانیم پس زمینه های مختلفی را انتخاب نماییم که جنس و ابعاد آن از مهم ترین فاکتورهای انتخاب فون عکاسی ایده آل است.

اهمیت استفاده از فون عکاسی:

مهم ترین نقش فون عکاسی و یا بک گراند عکاسی،برجسته کردن سوژه ی تصویر و همچنین زیبا سازی محیط تصویر است.

یک پس زمینه ی ایده ال عکاسی،نباید سوژه را کم اهمیت جلوه دهد و باید از نظر رنگ و محتوا با سوژه همخوانی داشته باشد.

در واقع انتخاب فون عکاسی مناسب برای عکاسی همانند انتخاب لنز متناسب با دوربین عکاسی حائز اهمیت است.

حال به بررسی برخی از سوالات متداول در انتخاب فون و بک گراند عکاسی مناسب می پردازیم:

1-چه فون عکاسی مناسبی برای عکاسی از اشیاء و کالاها می توان تهیه کرد؟

پس زمینه ی مناسب برای عکاسی از کالاها باید پس زمینه ای یک دست و شفاف باشد تا بخوبی کالایی که قصد دارید از آن عکاسی نمایید را نمایان کند.

2-عکاسی شما دارای چه سبکی است و چه حسی را قرار است منتقل نماید؟

اگر علاقه مند به عکاسی با نور کم و جلوه های تاریک هستید،می توانید با خرید فون عکاسی پارچه ای تیره رنگ و یا پس زمینه های تیره رنگ محیط های واقعی نتایج دلخواه را بدست آورید.

2-چگونه می توانیم فون عکاسی  دارای ابعاد و حجم مناسی برای استودیوی عکاسی خودرا انتخاب کنیم؟

اگر فضای کمی در اختیار داریم می توانیم با خرید فون پرتابل در مصرف فضای آتلیه صرفه جویی نماییم.

همچنین می توانیم با فون عکاسی در ابعاد کوچکتری همچون فون عکاسی شطرنجی  و مخمل 2x3  متر که با یک پایه نگهدارنده ی فون پرتابل 2 متری قابل نصب هستند در فضای بیشتری را در اختیار داشته باشیم.

3-چه میزان بودجه  برای خرید فون عکاسی در نظر گرفته شده است؟

می توان گفت که فون عکاسی پارچه ای وشطرنجی به صرفه ترین و با دوام ترین فون های عکاسی هستند که می توان تهیه کرد.

با توجه به هزینه ی بالای خرید فون عکاسی مخمل و کاغذی بهتر است که فون های عکاسی را خریداری نماییم که دارای همان کارایی و هزینه ی کمتر هستند.

فون پارچه ای به راحتی قابل شتسشوو نظافت است اما از عیوب آن می توان به دوام کمتر در برابر پارگی اشاره کرد و به هنگام استفاده باید با احتیاط آنرا پهن و جمع آوریک کرد.

فون عکاسی شطرنجی دارای دوام بسیار بالا در برابر پوسیدگی و پارگی است و خاصیت ضد آب بودن نیز از دیگر ویژگی های بسیار با اهمیت این

فون عکاسی است اما نظافت آن توسط دستمال مرطوب قابل انجام است و در عین حال قیمت ارزان تری نسبت به فون پارچه ای را داراست.

فون عکاسی کروماکی:

فون عکاسی کروماکی فون بسیار پرمصرف در صنعت سینما و فیلمبرداری است.این فون به صرف قابلیت ویرایش در نرم افزارها بسیار پرمصرف و محبوب است.

فون عکاسی کروماکی در واقع دارای دو رنگ سبز و آبی پر رنگ است که در ابعاد مختلف موجود است.

امروزه پرمصرف ترین فون عکاسی کروماکی از جنس شطرنجی می باشد.

نتیجه گیری:

فون عکاسی یک کالای مصرفی در آتلیه هاست و لازم است که در طی بازه ی زمانی مشصی تعویض و به روز گردند.

اگر چه امروزه فون های عکاسی مخمل و کاغذی در برخی از آتلیه ها استفاده می شوند اما با توجه به  قیمت فون عکاسی بالا و دوام و استقامت کوتاه مدت خرید آنها  توصیه نمی شود.

در صورتی که رنگ فون عکاسی با سوژه ی تصویر همخوانی نداشته باشد تصویر بدست آمده ناخوشایند خواهد بود.

اگر فون مناسب برای عکاسی از کالاهای تیره رنگ می خواهیم بهتر است از پس زمینه ی روشن و اگر به دنبال عکاسی از کالاهای با رنگ روشن هستیم می توانیم از پس زمینه ی تیره استفاده نماییم.

در عکاسی از غذاها و همچنین عکاسی از کودکان می توان با استفاده از رنگ هایی نظیر قرمز،زرد،صورتی و قرمز خلاقیت قابل توجهی در تصاویر خود به کار گیریم.